dromen plannen doen

Levering

Om hoe laat kan ik mijn levering verwachten?

Omwille van de complexiteit van onze artikelen (we leveren balken, plaatmateriaal, stukartikelen, dozen, planken...) kunnen we pas de dag van de levering zelf zien hoe onze route eruit zal zien. Het stapelen van de goederen in de vrachtwagens is immers een kunst op zich en bepaalt de route van onze chauffeurs. 

Om die reden heeft het geen zin om dagen op voorhand te informeren naar het uur van de levering. Op de dag van je levering zelf kan je wel contact opnemen met onze collega's via 03 771 30 31. Zij kunnen je dan een indicatie bezorgen (levering in de voormiddag of in de namiddag) zodat je niet heel de dag thuis hoeft te blijven. 

Wat echter altijd kan (en wat we aanraden) is vragen om een half uur voor de levering even te bellen.  Want zelfs met een indicatie van voormiddag of namiddag kan het verkeer nog altijd roet in het eten gooien. 

Wat is de leverings- of afhaaltermijn van mijn (online) bestelling?

Je kan zelf aangeven wanneer je een bestelling zou willen afhalen of laten leveren. Wij kijken vervolgens afhankelijk van de voorraad en routings van ons transport of dit haalbaar is. 

Standaard zal je voor goederen die we op voorraad hebben nooit langer moeten wachten dan*:

  • Maximaal 5 werkdagen voor afhaling
  • Maximaal 10 werkdagen voor levering

Levering is altijd in onderling overleg. Ons transport vertrekt op vooropgestelde dagen naar elke regio. Aan de hand daarvan kan je raadplegen wanneer we jouw kant uit komen. Zijn we de eerstvolgende dag volzet waarop we jouw regio aandoen, verschuift jouw levering naar de daaropvolgende dag waarop we jouw richting uit komen (als dat voor jou ook lukt). 

Voor goederen die we zelf niet op voorraad hebben omdat het bestelartikelen zijn of omdat de voorraad bijna is uitgeput (dit staat aangegeven op de website wanneer je tot bestelling overgaat), hanteren we een langere levertijd. Die hangt af van de leverancier van de artikelen. In uitzonderlijke tijden kan er sprake zijn van een onvoorziene stockbreuk bij de leverancier, waardoor we je order alsnog moeten annuleren en terugbetalen. 

In de meeste gevallen zal de wachttijd beperkt zijn. Je kan vóór je tot je aankoop overgaat ook je order omvormen tot een offerte-aanvraag waarbij je informeert naar de wachttijd vooraleer je betaalt. 

*voor goederen die we voldoende op voorraad hebben en waaraan geen bewerking moet gebeuren

Wat is het verschil tussen 'groot transport' en 'klein transport'?

We beschikken over ons eigen vervoer, maar hebben daarbij het onderscheid gemaakt tussen groot transport en klein transport

  • Bij klein transport kunnen goederen worden vervoerd door een bestelwagen of worden verstuurd met een pakjesdienst. 
  • Bij groot transport spreken we over bestellingen die moeten worden vervoerd met een vrachtwagen omwille van hun gewicht of afmetingen. 

We hebben voor ons assortiment een grove verdeling gemaakt tussen groot en klein transport. Daar kunnen kleine foutjes in opduiken, dus aarzel niet ons hierover te contacteren. Wanneer een bestelling zowel goederen van de categorie klein transport als van de categorie groot transport bevat, wordt standaard groot transport aangerekend.

De indeling 'groot transport' heeft niet alleen te maken met het gewicht van een item, maar ook met de hoeveelheid van artikelen en de afmeting. 1 balk van 3m lengte zal dus - onafhankelijk van het gewicht - altijd groot transport zijn.

Ik wil een bestelling laten leveren - hoe lang moet ik wachten?

Hou rekening met een levertijd van 1 werkweek (na ontvangst van betaling). Deze wachttijden kunnen oplopen in drukke periodes. Informeer je over het mogelijke moment van levering en hou rekening met onze routings (zo kan je alvast raadplegen op welke dagen in jouw regio wordt geleverd). 

 

Hoe kan ik betalen bij levering van goederen?

Er wordt enkel geleverd na een volledige voorafbetaling, tenzij je een professionele klant bent met een lopende rekening. In dit laatste geval sturen we achteraf een factuur. Het is dus niet mogelijk om op het moment van levering te betalen aan onze chauffeurs.

Algemeen

Wat zijn mijn rechten en plichten als klant?

Je rechten en plichten als particuliere klant wijken af van die als professionele klant. Ook de manier van aankopen - online of ter plaatse in onze winkel - brengt verschillen in de wetgeving met zich mee. 

Wanneer zijn jullie bereikbaar?

We zijn bereikbaar

  • via telefoon en mail van 9u tot 18u (van maandag tot vrijdag) en van 8u30 tot 13u op zaterdag
  • voor professionele doeleinden zijn we ook telefonisch al bereikbaar vanaf 7u in de week
  • via sociale media (Facebook) zijn we doorlopend bereikbaar. Kunnen we je niet snel antwoorden, dan ontvang je een ontvangstbevestiging van je bericht en komen we hier zo snel mogelijk op terug

De winkel is open voor particuliere klanten:

  • ma - vr 9u tot 18u (de zagerij is open tot 17u)
  • za 8u30 tot 13u (zagerij is doorlopend open)

De winkel is open voor professionele (sectorgebonden) klanten:

  • ma - vr 7u tot 18u (de zagerij is open tot 17u)
  • za 8u30 tot 13u (de zagerij is doorlopend open)

Kan ik bij Houtshop terecht voor de goedkoopste prijs op de markt?

Neen. We zijn daar liever eerlijk in. Bij sommige artikelen zijn we wel degelijk de goedkoopste, maar niet bij alles.

We onderscheiden verschillende productgroepen:

- Hout, plaatmateriaal en aanverwanten: Houtshop gaat op zoek naar kwaliteit. We werken met verschillende houtboeren en leveranciers samen die ons een hoge kwaliteit garanderen. Kan dat niet meer, dan zullen we ook met een andere leverancier in zee gaan. Heb je vragen over houtsoorten of over prijsverschillen, aarzel dan ook niet deze te stellen.

- Doe-het-zelfmateriaal: We proberen een gevarieerd assortiment aan te bieden dat zowel de professionele vakman als de occassionele klusser kan bekoren. Houtgerelateerde doe-het-zelfartikelen zijn ook hier meer onze prioriteit dan overig klusmateriaal.

Standaard hanteren we enerzijds de adviesprijzen van onze leveranciers en anderzijds een gezonde marge. Met 'gezond' doelen we vooral op wat nodig is om onze winkel draaiende te houden en de service te kunnen (blijven) bieden waarvoor we bekend staan. Omdat we niet tot een aankoopgroepering behoren en sommige producten bij ons minder over de toonbank gaan (omdat ze niet tot onze belangrijkste productgroep horen), krijgen we een minder voordelige aankoopprijs van onze leveranciers. Gebundeld met onze marge, kan het dan ook gebeuren dat we al eens duurder blijken te zijn dan onze concullega's. 

Om leefbaar te blijven, kunnen we dan ook de concurrentie met de grote spelers en de online winkels niet aan voor sommige artikelen. Uiteraard mag je (grote) prijsverschillen steeds melden, zodat we deze kunnen bekijken, maar we kunnen je helaas niet de laagste prijs garanderen voor alles.

- Afgewerkte producten (terrassen, gevelbekleding, vloeren ...): Ook hier wordt enerzijds gewerkt met de adviesverkoopprijzen van onze leveranciers en anderzijds op basis van marge. 

Heb je vragen over prijzen, stel deze dan gerust. Want uiteraard kunnen er ook vergissingen in prijswijzigingen geslopen zijn.

Welke verschillende soorten etiketten zijn er en wat betekenen ze?

Wanneer je bij Houtshop rondloopt zie je soms witte etiketten, soms groene etiketten en soms rode etiketten

- Witte etiketten zijn artikelen op voorraad. Je kan deze steeds in bepaalde aantallen terugvinden in onze winkel. Mogelijk moet er wel bijbesteld worden indien je grotere hoeveelheden nodig hebt. 

- Groene etiketten (in de toonzaal) zijn artikelen op bestelling. We bieden bij Houtshop véél meer dan wat terug te vinden is in de winkel. Carports, tuinhuizen, maar ook gevelbekledingen en terrassen in diverse houtsoorten en materialen: het aanbod is zó groot dat het onmogelijk is om van alles stock in huis te hebben. De groene etiketten hangen bij artikelen die je wel kan bewonderen in onze toonzaal op grote stalen, maar niet meteen kunnen worden geleverd. Ook niet in kleinere hoeveelheden. Je moet ze dus bestellen.

- Rode etiketten zijn artikelen die einde reeks zijn doordat ze ofwel door ons niet meer worden besteld bij de leverancier, ofwel door de leverancier zelf uit assortiment worden geschrapt. Ze worden standaard aan een iets voordeligere prijs verkocht, maar kunnen niet worden ingeruild. Je herkent deze artikelen ook aan de vermelding ### achter de artikelnaam. 

Hoe herken ik artikelen die eindereeks zijn en kan ik deze ruilen?

Momenteel worden artikelen die einde reeks zijn aangeduid door #### na de artikelnaam en door de indicatie "Einde reeks" op het etiket. Deze kunnen niet worden ingeruild, ze worden ook steeds aan een iets voordeligere prijs verkocht. 

Op de website duiden we artikelen die verdwijnen uit ons assortiment niet specifiek aan. Vaak worden ze iets voordeliger verkocht. Hou er echter wel rekening mee dat artikelen die 'einde reeks' zijn niet kunnen worden bijbesteld. Je kan dus nooit meer bestellen dan de hoeveelheid die we op voorraad hebben.  

Kan ik gekochte materialen terugbrengen?

Onze particuliere klanten kunnen zich beroepen op twee weken herroepingsrecht, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Terugbetaling gebeurt enkel met een Houtshop waardebon die 6 maanden geldig is.*

Voorwaarden: 
  • Enkel met een geldig kasticket 
  • Binnen de 14 dagen na de aankoop
  • Enkel goederen in onbeschadigde verpakking worden terug genomen
  • Herroepingsrecht is niet geldig op bestelartikelen (niet op stock), maatwerk of artikels 'einde reeks' (aangeduid door ###)
  • Indien het bedrag op de waardebon slechts deels wordt besteed bij een volgende aankoop, wordt voor het resterende bedrag opnieuw een waardebon uitgeschreven (die ook opnieuw 6 maanden geldig is). 
  • In zeer uitzonderlijke gevallen kunnen er nog zaken worden terug genomen na deze periode, maar dan zijn er altijd kosten aan verbonden
Onze professionele klanten beschikken over andere voorwaarden. Zij kunnen goederen retourneren tot drie maand na aankoop, na de eerste maand wordt wel een forfaitaire administratieve kost aangerekend.
Voorwaarden:
  • Enkel goederen in onbeschadigde verpakking worden terug genomen
  • Herroepingsrecht is niet geldig op bestelartikelen (niet op stock), maatwerk of artikels 'einde reeks' (aangeduid door ###)
  • Retours die binnen de eerste maand na aankoop worden teruggebracht en aan bovenstaande voorwaarden voldoen, worden terug genomen zonder extra kosten
  • Voor retours na de eerste maand na aankoop wordt een administratieve kost van € 20 aangerekend
  • Het is niet meer mogelijk om goederen te retourneren meer dan drie maanden na aankoop
  • Ook goederen die gestockeerd zijn bij Houtshop gedurende een periode na aankoop vallen onder deze voorwaarden

*bij een verkoop op afstand worden het standaardretourrecht voor webverkoop gehanteerd. Terugbetaling gebeurt in dit geval op dezelfde manier als de initiële aankoop. De overige regels rond retourneren blijven wel gelden.

Is Houtshop in lijn met de Europese privacywetgeving (GDPR)?

Houtshop Van der Gucht was in het verleden - en is dat nog steeds zo - in lijn met de Europese privacywetgeving en heeft ook naar aanleiding van de wijzigingen aan de wetgeving sinds 25 mei 2018 de nodige stappen ondernomen om de gegevens van alle klanten te beschermen. 

Alle gegevens worden verzameld en verwerkt conform de wetgeving en onze eigen privacy statement die de algemene regelgeving volgt. Wil je weten hoe je gegevens worden bewaard en verwerkt, lees dan aandachtig onze privacy policy

Kan ik bij Houtshop ook betalen met ecocheques?

Dat kan zeker. Ecocheques zijn in het leven geroepen voor het betalen van ecologische maatregelen, van elektro tot doe-het-zelf. Je staat ervan verbaasd wat je zoal kan kopen met je ecocheques! 

Dat hout een van dé ecologische materialen bij uitstek is, biedt zeker nog extra mogelijkheden als je je ecocheques bij Houtshop wil komen inwisselen. De officiële lijst van wat je kan aankopen met ecocheques vertelt je precies wat je moet weten. Is er onduidelijkheid, breng ze dan voor de zekerheid mee. Dan bekijken we samen met jou welke goederen aan de voorwaarden voldoen om met ecocheques te betalen. 

LET OP: we accepteren alleen ecocheques van Sodexo en Edenred. De (elektronische) ecocheques van Monizze worden NIET aanvaard!

Waar moet ik rekening mee houden bij een offerteaanvraag?

Veel hangt ervan af of je een offerte wil aanvragen voor een dienst of voor een product.

  • Voor producten raden we je aan om zelf een lijstje op te stellen door eerst naar het product van jouw keuze te surfen en daar te kiezen voor 'Voeg toe aan je lijst'. Je kan vervolgens het aantal nog aanpassen door bovenaan de website naar 'Jouw lijst' te gaan. Op die pagina kan je ook een offerte aanvragen en er de nodige vragen en opmerkingen bij vermelden. We vragen je hier al om te registreren of in te loggen, zodat we meteen je account kunnen aanmaken in onze database. Zelfs al ben je al een bestaande klant in de winkel, dan is een online registratie nog altijd nodig.  
     
  • Wil je meer info over een bepaalde dienst, dan kan je contact met ons opnemen via het gewone contactformulier of via mail. Hou er zeker rekening mee je contactgegevens altijd te vermelden. We hebben deze nodig om je aanvraag goed te kunnen verwerken (naam, adres en - indien voor een professionele aanvraag - ook BTW-nummer). Wil je een offerte-aanvraag versturen naar onze collega's van de afdeling maatwerk, denk dan goed na over afmetingen en materiaalkeuze. Sommige materialen zijn beschikbaar in verschillende diktes, misschien is een andere dikte beter geschikt voor jouw project. Informeer hiernaar, onze medewerkers helpen je graag verder. Ook met een .dxf file kunnen we veel meer aanvangen dan met een .pdf.  
     
  • Voor een kast op maat hebben we best wel wat informatie nodig om je een accurate prijs te kunnen geven. Hiervoor verwijzen we je graag door naar onze verschillende vragenlijsten die alle zaken bevatten waar we van op de hoogte moeten zijn om je een offerte te kunnen bezorgen voor maatwerk. 

Hoe bereid ik best mijn bezoek aan Houtshop voor?

Het zou jammer zijn om van een kale reis terug te komen na je bezoek aan Houtshop. 

Tijd is geld, we willen jou beide besparen. Dat doen we door onze kennis, ons assortiment én door ervoor te zorgen dat je zo goed mogelijk voorbereid naar onze winkel komt. Eens je je keuze hebt gemaakt, kan je met een gerust hart de opvolging aan ons laten. 

Heb je een opdracht voor klein of groot zaagwerk, of voor ander maatwerk? Neem dan een kijkje op onze checklist. 

Kom je langs voor een groot project en wil je de hulp van onze toonzaalmedewerkers? Dan kan deze checklist jou op weg helpen.

Kunnen jullie mij een goede stielman aanraden?

Omdat we zowel particulieren als professionelen tot ons cliënteel rekenen, helpen we je graag verder met het vinden van een betrouwbare vakman. Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie.

Moet ik betalen om een offerte te laten opstellen?

Neen, een offerte opmaken is gratis.

Omdat we je graag zo goed mogelijk verder helpen en er dus behoorlijk wat tijd kruipt in het opstellen van een offerte, kan je ons best al meteen zo precies mogelijk vertellen waar je naar op zoek bent en voor welk project je graag een richtprijs wil: grootte van de ruimte, materiaal, eventueel foto's, ... Jouw informatie geeft ons de mogelijkheid een zo precies mogelijke offerte op te stellen. 

Let wel: wanneer we merken dat er meermaals offertes worden aangevraagd door dezelfde persoon en dit nooit resulteert in een aankoop, kan worden geweigerd om kosteloos een offerte op te maken.  

COVID-19

Wat zijn de oorzaken van de prijsstijgingen van hout en bouwmaterialen?

Wie op regelmatige basis met hout werkt, in de bouwsector zit of de voorbije weken het nieuws heeft gevolgd is het zeker niet ontgaan: de prijsstijgingen van hout en plaatmaterialen zijn opvallend
 
Enerzijds is de oorzaak hiervan te vinden in de pandemie die nu al meer dan een jaar een aanslag doet op onze sociale én economische leefwereld. 
 
Wereldwijde lockdowns zorgden in 2020 voor een verminderde productie in houtbedrijven, vooral in Australië en Azië, terwijl de kluswoede bij de thuiszittende bevolking nooit groter was. Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen zijn steeds meer landen zich beginnen wenden tot de Europese houtmarkt, waardoor ook deze zwaar onder druk is komen te staan. De balans tussen een explosieve groei in vraag en een gekrompen aanbod is dus op dit moment meer dan zoek. Met schaarste én prijsstijgingen tot gevolg. Hout is op dit moment het 'nieuwe goud'. 
 
Uiteraard is COVID-19 niet de enige reden dat de vraag naar hout en biobased materialen is gestegen. De voordelen van hout als bouwmateriaal - zeker in het licht van de klimaatverandering - zorgen al enkele jaren voor een stijgende interesse. Toch bleef de vraag tot voor kort mooi in verhouding met het aanbod. Dat is op dit moment niet het geval. Bovendien blijft het koffiedik kijken wanneer de situatie terug zal normaliseren. 
 
Tot die tijd kunnen we niet anders dan:
  • de geldigheidsperiode van onze offertes in te korten tot maximaal 1 week
  • te vragen om bij bestellingen altijd een extra controle te doen naar de meest recente voorraad en prijs van een artikel, deze kunnen op één dag sterk afwijken
  • bij bestelartikelen af te wachten tot onze eigen adviseurs beschikbaarheid en prijs hebben geverifieerd bij onze leveranciers
Intussen blijven we bij Houtshop ons uiterste best doen om ervoor te zorgen dat we jullie - onze klanten - kunnen blijven voorzien van de beste materialen aan een correcte, marktconforme prijs.

COVID-19 - Is het dragen van een mondmasker verplicht?

Neen, het dragen van een mondmasker is niet langer verplicht in onze winkel. We raden wel sterk aan om te zorgen dat de afstand van 1.5 m kan worden gehanteerd. 

COVID-19 - Wordt jullie voorraad nog voldoende aangevuld?

Als gevolg van de coronacrisis, kunnen zich stockbreuken voordoen bij onze leveranciers. Enkele van onze winkelvakken kunnen dus leeg zijn, jammer genoeg. Onze bestellingen zijn lopende en van zodra onze leveranciers terug zijn bijgebeend, hopen we snel weer bij ons oude, vertrouwde voorraadniveau te zijn.

Ook bij onze houtaankoop ondervinden we heel wat problemen. Niet alleen kan dit zorgen voor een lagere voorraad, maar ook voor zware prijsschommelingen. Informeer altijd de dag zelf naar de prijs en voorraad van een bepaald artikel zodat je niet voor verrassingen komt te staan ter plaatse. Bij prijslijsten geldt enkel de dag van de download of ontvangst van de prijslijst, bij offertes zijn de prijzen momenteel slechts één week geldig. 

COVID-19 – Welke maatregelen nemen jullie medewerkers die met externen in contact komen?

Naast een uitgebreide handhygiëne, respecteren we de maatregelen door de regering opgelegd rond social distancing

Levering

Onze chauffeurs leveren enkel bestellingen die volledig vooraf zijn betaald (of aan klanten met een lopende rekening) zodat ze geen persoonlijk of fysiek contact moeten hebben bij leveringen.

Winkel en magazijn

De winkel is volledig vrij toegankelijk. Houtshop biedt ruimte genoeg om afstand te houden, we vragen ook aan onze klanten om die maatregel in acht te nemen. 

In het magazijn worden cash betalingen niet geaccepteerd, daarvoor kan je wel terecht aan de kassa. 

Daarnaast zijn onze collega's gebrieft ivm de te hanteren maatregelen via affiches, er zijn handschoenen, ontsmettingsgel en mondmaskers beschikbaar & alle plaatsen waar we de opgelegde sociale afstand niet kunnen garanderen, zijn voorzien van plexi schermen

Toonzaal

Onze toonzaal is vrij toegankelijk voor al onze klanten en onze collega's zijn beschikbaar voor (korte) vragen. Uitgebreid advies is echter ENKEL mogelijk op afspraak. Een afspraak maken kan via deze weg

Zagerij en maatwerk kasten

In onze zagerij nemen onze collega's het materiaal voor directe meeneem zelf klaar, materiaal van klanten wordt niet geaccepteerd. Na afloop kan het zaagwerk op een andere kar worden overgeladen. Onnodig wachten IN de zagerij is niet toegelaten, zodat onze collega's veilig (en ongestoord) hun werk kunnen doen. We laten maximaal 3 klanten toe in de zone 'directe meeneem'.

Advies is enkel mogelijk op afspraak. Ook digitale (video)afspraken via Zoom kunnen worden ingepland zodat fysiek contact kan worden vermeden. Hou er wél rekening mee dat we voor advies zaagwerk verwachten dat je als klant al het nodige huiswerk hebt gedaan. Voor offerteaanvragen zijn afmetingen, een tekening, indeling, etc... écht noodzakelijk. Wil je sneller je offerte krijgen na je gesprek? Stuur dan vooraf al alle info door naar maatwerk@houtshop.be. 

We vragen nadrukkelijk aan onze klanten om te denken aan de veiligheid van onze medewerkers. Aangezien personen perfect drager kunnen zijn van het coronavirus zonder het te weten, willen we alle fysiek contact tussen onze klanten en onze collega's vermijden. Hou voldoende afstand zodat onze medewerkers veilig kunnen werken. 

Aanbod/Voorraad

Wat als ik een houtlengte koop die niet meer voorradig is?

Hout is geen product zoals elk ander. Houtlengtes komen bij Houtshop continu anders binnen. Kortom: de dikte en breedte van een houtproduct kunnen dezelfde zijn én beschikbaar op onze website, terwijl een houtlengte kan verdwijnen en niet opnieuw kan binnen komen. 

De reden hiervoor is het type product dat hout is. We kunnen schijnbaar voldoende voorraad hebben van een bepaalde lengte, maar door de aard van hout kan dit uiteindelijk onverkoopbaar zijn (door het vertonen van barsten, kromtrekken of andere oorzaken). In dit geval wordt de dichtstbijzijnde houtlengte geleverd, uiteraard ontvang je evenveel lopende meters als initieel besteld, naar boven afgerond. Is er een groot verschil tussen de gevraagde en de leverbare lengte, dan word je vooraf op de hoogte gesteld. Is dat niet zo, dan leveren we de houtpartij zo. Je hebt altijd twee weken retourrecht, dus je kan de materialen terug inruilen indien gewenst. 

Let wel: we accepteren enkel houtretours in exact dezelfde staat als op het moment dat ze zijn geleverd. Laat je hout 2 weken lang in zon en regen liggen, zullen de elementen hun sporen al hebben nagelaten en kunnen we de houtpartij niet terug nemen. 

Ik wil een bestelling doen van artikelen die jullie niet op voorraad hebben (een tuinhuis bijvoorbeeld), kan ik dit bestellen en laten leveren?

Dat kan indien deze diensten van onze leveranciers verder werken. Aarzel niet om ons te contacteren voor meer informatie of maak een afspraak met een van onze adviseurs om je project te overlopen.

Ook onze toonzaal is vrij toegankelijk. 

Wordt al het (hout en plaat)materiaal dat bij Houtshop wordt verkocht ook verwerkt?

Neen.

Onze ateliers zijn uitgerust met een modern machinepark dat vooral voorzien is op het verwerken van hout en aanverwanten. We verkopen echter bij Houtshop ook een aanvullend assortiment aan bouwmaterialen die niet worden verwerkt. Zo worden gipsplaten en platen waar cement en metaal in zit niet verzaagd in onze werkplaats omdat ze te schadelijk zijn voor onze machines. 

Ook metaal en glas worden niet op maat gezaagd. Het is mogelijk om glas op maat te bestellen bij Houtshop, maar dit wordt ergens anders gemaakt.

Hoe weet ik of iets op voorraad is?

Tenzij anders vermeld ('op bestelling'), zijn alle artikelen die je terugvindt op onze website op voorraad. Wil je weten of er nog voldoende voorraad is, dan raden we je aan om contact met ons op te nemen

Het aantal stuks dat van een bepaald artikel voorradig is, hangt af van hoe vaak dit artikel wordt verkocht. Jouw tijd is kostbaar, dat begrijpen we. Om te voorkomen dat je van een kale reis terugkomt, kan je ons best laten weten hoeveel stuks jij precies nodig hebt. Zo kunnen we ze - indien niet meer voldoende voorradig - misschien nog op tijd voor jou bestellen. 

Website

Online betaling - Ik geraak niet verder nadat ik gekozen heb voor afhaal/levering

We raden aan om de Houtshop website te gebruiken met Firefox of Chrome. Indien je met Microsoft Edge werkt, zorg er dan voor dat je met de meest recente versie werkt. 

Je browser controleren kan via deze website. Indien je met een verouderde versie werkt, krijg je normaal gezien de melding dat je deze kan updaten. Enkel door met de meest recente versie van je browser te werken, zal de website/webshop volledig goed werken. 

Verouderde versies kunnen ervoor zorgen dat foutmeldingen niet worden weergegeven of dat je niet kan overgaan tot betaling. 

Indien je nog met Internet Explorer werkt, zal je altijd een update moeten doen van je browser aangezien deze webbrowser niet meer wordt ondersteund door Microsoft. 

Is er een betaallimiet voor mijn online aankopen?

Je kan op houtshop.be betalen met:

  • Bancontact
  • Maestro
  • Visa
  • Mastercard

Voor Bancontact zijn er geen limieten van Houtshop uit. Maar dat wil niet zeggen dat je ongelimiteerd aankopen kan doen. Informeer bij je bank wat je dagelijkse/wekelijkse limiet is. Die limiet is anders bij elke bank, maar draait meestal rond de € 2500/week. Je kan met online banking applicaties zelf je limiet verhogen als je toch een grotere aankoop wil doen. 

Voor kredietkaarten (Visa, Mastercard, Maestro) staat momenteel de limiet op € 4000 per aankoop bij Houtshop. 

Vind ik het volledige aanbod op de website terug?

Neen. Het is helaas niet mogelijk om alles wat wordt verkocht bij Houtshop ook te stockeren of op onze website op te nemen. Zo kan je bijvoorbeeld carports, tuinhuizen, speeltoestellen, tal van verschillende vloeren, wandbekledingen en gevelbekledingen bij ons krijgen. En dat is nog niet alles, want ook je kast op maat laten maken of zaagwerk is mogelijk.

Kom best even langs of stuur ons een mailtje als je op zoek bent naar iets specifiek, al dan niet houtgerelateerd. We helpen je graag verder en kunnen je bijvoorbeeld mogelijk de catalogus bezorgen van de zaken waarnaar je op zoek bent. 

Kan ik online hout kopen of online hout bestellen op maat?

Absoluut. Ga naar de categorie van jouw keuze, kies de houtsoort en het formaat dat je nodig hebt en voeg deze toe in het juiste aantal aan je winkelmandje. 

Is er nog voldoende voorraad, dan kan je je aankoop voltooien. Is er onvoldoende stock of heb je een bestelartikel geselecteerd, dan krijg je de melding dat er niet meer voldoende voorraad is. Aan jou de keuze om toch je aankoop te vervolledigen en de levertermijn van onze leverancier te accepteren (die kennen we niet op voorhand) of om je order om te zetten naar een offerteaanvraag waarbij je eerst gaat informeren naar de levertermijn. 

We beschikken over een uitgebreid assortiment tuinhout, daarnaast kan je ook hardhout, constructiehout, timmerhout en terrashout bij ons kopen. Maar Houtshop is meer dan een online houthandel, je kan bij ons ook terecht voor alle toebehoren en aanverwanten.

Online hout bestellen op maat kan ook bij Houtshop. Daarvoor kan je hier onze zaaglijst invullen en deze daarna doorsturen naar maatwerk@houtshop.be.

Zijn de prijzen die ik terugvind op houtshop.be inclusief of exclusief BTW?

Alle prijzen die je terugvindt op onze site - als je niet bent ingelogd - zijn inclusief BTW

Ben je ingelogd, dan zie je:

  • als professionele klant jouw prijzen (inclusief eventuele korting) exclusief BTW, daarnaast tonen we de winkelprijs exclusief BTW
  • als particuliere klant jouw prijzen (inclusief eventuele korting) inclusief BTW, daarnaast tonen we jouw prijs exclusief BTW

Daarnaast kan je - als je bent ingelogd - prijslijsten aanvragen waarbij je de keuze hebt tussen de prijs:

  • exclusief BTW en kortingen
  • exclusief BTW, maar met eventuele korting
  • inclusief BTW en kortingen
  • inclusief BTW, maar zonder eventuele korting

Waar vind ik nieuws over promoties en acties?

Kortingen en acties van leveranciers zijn altijd te vinden in onze winkel. Wanneer het om kortingsacties gaat, zijn ze ook doorgerekend in ons aanbod op de website en kan je daar de kortingsprijzen raadplegen.

Ongeveer 2x per jaar hebben we een actieperiode. Rond die tijd wordt ook onze folder uitgebracht waarin je vaak nog extra acties terugvindt. 

Naast onze folderacties, geven we doorheen het jaar ook kortingen op bepaalde artikels of reeksen die uit assortiment gaan. Bovendien kan je ook jaarlijks in het voorjaar bij ons terecht tijdens onze plandagen voor extra kortingen op ons volledige assortiment

We zorgen er - naast onze kortingen - steeds voor om een correcte prijs te handhaven. 

 

Maatwerk

Kan ik iets op maat laten verzagen?

Absoluut! 

Zo pak je het aan:

  • Zaagwerk directe meeneem
    • > zaagmaten opschrijven met alle bijhorende informatie en het juiste materiaal
    • > directe meeneem is enkel mogelijk voor eenvoudig zaagwerk van maximaal 5 stukken
  • Vooraf bestellingen doorgeven via mail kan ook, je kan vervolgens je bestelling ophalen op een afgesproken datum (of laten leveren)
  • Persoonlijk advies enkel op afspraak (al kan je zeker bij onze collega's aan de toonbank terecht voor een korte inlichting)
  • Herstellingen uitvoeren voor zaken die zijn fout gegaan kan door het ter plaatse of vooraf te melden (afhankelijk van hoeveel werk)

Let wel: eigen goederen worden niet verzaagd bij Houtshop, enkel artikelen die hier zijn aangekocht

Tip: weet je niet of jouw order 'directe meeneem' is? Bel dan even vooraf of informeer via mail. Zo ben je zeker en kom je niet van een kale reis terug. 

 

Weet ik vooraf wat de kost is van een bewerking in het zaagcenter van Houtshop?

Wanneer je bij Houtshop een aankoop doet die een manuele manipulatie vergt, geven we je een indicatie van de kost hiervan. 

Standaard vragen we voor zaagwerk een instelkost van € 2,5 omdat - zelfs al kost het effectief zaagwerk van een order slechts 1 minuut - de machines moeten worden ingesteld, er een manuele handeling wordt vereist door onze collega's en de machine zelf ook moet worden opgestart. 

Daarbovenop gaan onze collega's aan de toonbank (op basis van een automatische berekening) een inschatting aangeven op de interne nota die je meekrijgt naar de zagerij. Het is echter niet altijd mogelijk om een 100% accurate inschatting te geven, waardoor deze na de effectieve bewerking zal worden aangepast naar de werkelijke tijd die deze heeft gekost. 

Je zal dus vooraf niet altijd exact weten wat je aankoop inclusief bewerking zal kosten, maar je zal wel steeds een vrij accurate indicatie hebben. 

Ik wil eigen materiaal, niet aangekocht bij Houtshop, laten verzagen. Kan dat?

Dat kan helaas niet meer.

Houtshop hecht het grootste belang aan kwalitatief materiaal. Omdat we de herkomst en exacte samenstelling van ander materiaal niet kennen, kunnen we ook de kwaliteit hiervan niet garanderen. Om die reden kunnen we dan ook niet de verantwoordelijkheid dragen voor eventuele fouten of schade aan het materiaal of aan onze machines. Bovendien kunnen we in dit geval de kwaliteit van ons zaagwerk niet garanderen. 

Afhaling

Hoe kan ik betalen als professionele klant bij afhaling?

  • Indien je een lopende rekening hebt, volgt er na afhaling een factuur 
  • Indien je een professionele klant bent zonder een lopende rekening, verkiezen we voorafbetaling. Zo kunnen we je ook sneller vooruit helpen. Betaling met bancontact is ook mogelijk in ons magazijn. 
  • Voor bestelartikelen wordt altijd een voorschot gevraagd.